معماري رازي، مسجد ، بازگشت اَپدَنه (گنبدخانه)

ساخت وبلاگ

چكيده :

معماري ايراني پس از وروداسلام دستخوش تغييراتي بويژه در بناهاي عمومي بوده وبا ورود عنصري جديد و جايگزين بنام مسجد همراه شد. مساجداوليه در ايران طرحي ابتدايي وشبستانيداشتند اما در جزييات ، ساساني و پارتي بودند(شيوه ي خراساني). اين ايرانيزه شدن كه با تحركاتاجتمايي‏‏‏ وسياسي همراه بود ‏درشيوه ي رازي با احياي دوبارهي گنبدخانه به عنوان فضاي سنتي نيايشي ايرانيان ظاهر شد. ساخته شدن گنبدخانه ها بطور مستقل حاكي ازناديده گرفتن طرح شبستاني و بازگشت به معماري ساساني بود . در اين دوره گرايش به تغيير دادن طرحشبستاني بابازسازي شبستانهاي مسجد جامع اصفهان ( به صورت چهارايواني) كه در اثر آتشسوزي تخريب شده بودندبه منصه ظهوررسيد. ولي چهار ايواني كردن مساجد ديگر آن دوره( اردستان ‏-زواره و....)در كنار گنبدخانه اي كردنآنها انجام نشد. و اين گرايش ، به شكل به قوه باقي ماند تا در شيوه هاي آذري و اصفهاني به فعل درآيد.بنابر اين بازگشت گنبد خانه و مركزيت يافتن آن به عنوان فضاي اصلي نيايش ، گرايش به تغيير شبستان به طرح چهار ايواني وتحول ارگانيك طرح از مشخصههاي اصلي معماري رازي مي باشد. در اين دورهغناي معماري مسجد به غناي فرهنگ اسلامي كمك شاياني كرد.و تحول ارگانيك طرح مسجد زمينه سازاين شد تا در دوره هاي بعدطرح مسجد از نخست با الگوي گنبدخانه اي-چهار ايواني ساخته شود.

واژه هاي كليدي: معماري رازي،مسجد،گنبد خانه،چهار ايوان،ارگانيك،شبستاني، مسجد جامع اصفهان،اردستان و زواره



......
ما را در سایت ... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 168 تاريخ : شنبه 23 دی 1391 ساعت: 1:48