برآورد پریود های طبیعی سازه های میخکوبیشده
سینا مجیدیان- علی کمک پناه- , پنجمین کنگره ملی عمران, 14-16 اردیبهشت ماه 1389
دانستن پریود اصلی سازه ها در آگاهی نسبت به رفتار لرزه ای آن ها موثر است زیرا مقارنت پریود اصلی سازه و پریود شتاب غالب زمین لرزه موجب تشدید در پاسخ های سازه در هنگام زمین لرزه خواهد شد. حصول پریود طبیعی سازه های خاکی با در نظر گرفتن عمق خاک زیر آن هم از نظر بررسی پایداری خود سازه و هم از نظر تاثیر رفتار آنها روی سازه های احداث شده روی آنها حائز اهمیت میباشد. با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله سعی شده است روشی برای محاسبه پریودهای اولیه حائل های میخ کوبی به عنوان یک نمونه سازه خاکی با عمق های خاک زیر سازه متفاوت ارائه شود.میخکوبی یک روش درجا برای پایدارسازی مکانیکی گودها میباشد. در این روش توده خاک طبیعی مسلح میشود که مسلح کننده های درون خاک میخ نام دارد و رویه سازه بطور معمول از بتن مسلح پوشیده میشود. امروزه سیستمهای میخکوبی بطور گستردهای در مناطق شهری لرزهخیز مورد استفاده قرار میگیرند لذا درک بهتر نسبت به رفتار دینامیکی آنها حائز اهمیت میباشد.تحلیل های عددی روی دو مدل حائل میخکوبی شده توسط نرمافزار FLAC انجام گرفته است. ابتدا هر مدل در مدت زمان معین تحت شتاب سینوسی با دامنه و فرکانس مشخص قرار گرفت و رفتار هر مدل در مدت زمانی طولانی تر از زمان اعمال شتاب مورد بررسی قرار گرفت. با تغییر فرکانس شتاب سینوسی بطور هدفمند و تفسیر پاسخ های سازه در نقاط مشخص روی مدل ها مقادیر عددی چندین فرکانس اولیه سازههای خاکی حاصل گردید. سپس تحلیل هائی روی سازه های مشابه با اعماق مرده متغییر انجام پذیرفت و اثر ارتفاع عمق خاک روی سنگ بستر بر پریود طبیعی سازه بررسی گردید و در نهایت دو رابطه پیشنهادی برای حصول مقادیر عددی دو پریود اول حائل های میخ کوبی شده با در نظر گرفتن عمق مرده ارائه گردید کلمات کلیدی : فرکانس طبیعی، میخکوبی خاک، تشدید
منبع :شبکه اطلاع رسانی ساختمان ایران شاسا
مغایرت معماری نوین و معماری ایرانی
دیوارهای کوتاه اطراف خانه های مسکونی،آشپزخانه های باز،پذیرایی روبه اتاق خواب و اخیرا هم قرار گرفتن حمام در داخل پذیرایی، بیش از آنکه به معماری اسلامی توجه داشته باشد فقط متفاوت بودن و زیبایی را مد نظر قرار داده است. این در حالی است که خانه های قدیمی اگرچه کمتر از معماری اسلامی بهره گرفته بود اما حداقل مطابق با فرهنگ اصیل ایرانی ساخته شده بود. تو در تو بودن اتاقهای خانه ها برای راحت بودن صاحب خانه هنگام پذیرایی یا حضور وی در پذیرایی بوده و حتی آشپزخانه ها هم که البته دو دهه است اپن شده، در قسمت انتهایی منازل و بدور از دسترس میهمان بوده تا هم زن خانه در مقابل میهمان راحت باشد و هم میهمان در مقابل بوی غذا!
باید توجه داشته باشیم که هنر معماری بخشی ازهویت فرهنگی ما را با خود به همراه دارد که بیتوجهی به این بخش و ادامه روند موجود، فرهنگ و هویت ملی و دینی ما را دچار آسیبهای فراوان میکند.
همه میدانیم که در گذشته معماری خانهها و بناهای بزرگ و کوچک، بر اساس ساختار و اصول مشخص و انسانمحور ساخته میشد. معماران همواره به ظاهرو باطن خانهها نگاهی انسانی، زیباییشناسانه و کاربردی نگاه میکردند. حفظ امنیت جانی و روانی و دسترسی راحت به همه فضاهای خانه از شاخصههای باطن بود و ظاهر هم علاوه بر توجه به زیبایی، کاربردهایی به نفع صاحبخانه داشت.
طی چند سال اخیر با گرانی خانهها و تبدیل آنها به آپارتمانهای کوچک و جمع و جور، اهمیت معماری داخلی دوچندان شده است چرا که لازم است از کمترین فضای ممکن بهترین استفاده را بکنیم تا کوچکی فضا آزاردهنده و عصبیکننده نباشد؛ که البته هست
......برچسب : نویسنده : gatch بازدید : 410